Les pratiques orales de lecture : un genre ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
DOI :
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Title :
Les pratiques orales de lecture : un genre disciplinaire ?
Author(s) :
Journal title :
Repères
Nouveaux objets et nouveaux contextes d’enseignement de l’oral
Nouveaux objets et nouveaux contextes d’enseignement de l’oral
Pages :
147-162
Publication date :
2023-12-01
ISSN :
0993-7625
Keyword(s) :
compétences orales
lecture
didactique
enseignement primaire
français
lecture
didactique
enseignement primaire
français
English keyword(s) :
oral skills
reading
didactics
primary education
French
reading
didactics
primary education
French
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Analyser les pratiques orales de lecture comme un genre disciplinaire permet d’identifier la variation des pratiques d’une discipline à l’autre et la façon dont elles se configurent en français. Entre oralité scripturale ...
Show more >Analyser les pratiques orales de lecture comme un genre disciplinaire permet d’identifier la variation des pratiques d’une discipline à l’autre et la façon dont elles se configurent en français. Entre oralité scripturale et scripturalité orale, le genre disciplinaire absorbe des visées différentes où la lecture à haute voix, la lecture expressive mise en valeur par les programmes depuis quelques années, peut se perdre, laissant ainsi comprendre des difficultés rencontrées par les élèves, mais laissant aussi entrevoir des pistes pour la formation.Show less >
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English abstract : [en]
Analysing oral reading practices as a disciplinary genre makes it possible to identify the variation in practices across disciplines and how they are configured in French. Between scriptural orality and oral scripturality, ...
Show more >Analysing oral reading practices as a disciplinary genre makes it possible to identify the variation in practices across disciplines and how they are configured in French. Between scriptural orality and oral scripturality, the disciplinary genre absorbs different aims in which reading aloud, expressive reading emphasised by syllabuses in recent years, can become lost, thus revealing the difficulties encountered by pupils, but also suggesting possible avenues for training.Show less >
Show more >Analysing oral reading practices as a disciplinary genre makes it possible to identify the variation in practices across disciplines and how they are configured in French. Between scriptural orality and oral scripturality, the disciplinary genre absorbs different aims in which reading aloud, expressive reading emphasised by syllabuses in recent years, can become lost, thus revealing the difficulties encountered by pupils, but also suggesting possible avenues for training.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Source :
Submission date :
2024-01-28T11:04:36Z
Files
- reperes.6138
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