Quel matériel pour les radiodiffusions de ...
Type de document :
Article dans une revue scientifique: Article original
DOI :
URL permanente :
Titre :
Quel matériel pour les radiodiffusions de l’Afrique subsaharienne française ?
Auteur(s) :
Leyris, Thomas [Auteur]
Institut de Recherches Historiques du Septentrion (IRHiS) - UMR 8529 [IRHiS]
Institut de Recherches Historiques du Septentrion (IRHiS) - UMR 8529 [IRHiS]
Titre de la revue :
Artefact
Nom court de la revue :
artefact
Numéro :
14
Pagination :
p.349-376
Éditeur :
OpenEdition
Date de publication :
2021-10-07
Discipline(s) HAL :
Sciences de l'Homme et Société/Histoire
Résumé :
Alors que la France développe un véritable réseau de radiodiffusion dans ses colonies d’Afrique sub-saharienne au cours des années 1950 se pose la question de son équipement. Cet article défend l’idée que Pierre Schaeffer ...
Lire la suite >Alors que la France développe un véritable réseau de radiodiffusion dans ses colonies d’Afrique sub-saharienne au cours des années 1950 se pose la question de son équipement. Cet article défend l’idée que Pierre Schaeffer et les autres fondateurs de la Société de radiodiffusion de la France d’Outre-mer (SORAFOM) ont délibérément détourné les normes techniques de la Radio-télévision française pour créer un équipement adapté et une acoustique différente dans les radios africaines. Cet article croise trois champs de recherche : l’histoire de l’innovation, les Sound studies et enfin l’histoire des médias en Afrique. Il révèle les raisons qui ont poussé à concevoir un matériel spécifique. Il propose d’éclairer les pratiques et les représentations qui ont guidé la réalisation de ces normes et de cet équipement mais aussi le résultat de ces efforts. Cet article est basé sur l’exploitation d’archives inédites du ministère de la Coopération et de témoignages rares d’anciens agents de la SORAFOM.Lire moins >
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Résumé en anglais : [en]
Which material for the French radio broadcasting stations in the French sub-Saharan African colonies? The transgression of the technical norms of the Radio Télévision Française (RTF) by the Société de Radiodiffusion de la ...
Lire la suite >Which material for the French radio broadcasting stations in the French sub-Saharan African colonies? The transgression of the technical norms of the Radio Télévision Française (RTF) by the Société de Radiodiffusion de la France d’Outre-mer (SORAFOM), (1954-1969) Whereas France undertake to develop a real radio network in her sub-Saharan African colonies during the fifties with the Societé de Radiodiffusion de la France d’Outre-mer, the question of the equipment (transmitters, tape recorders, mixing desks…) in that very specific context arise. This article argues that Pierre Schaeffer and the other founders of the SORAFOM deliberately get around with the norms established by the Radio Télévision Française, which normally imposed her standards on all French territories within the context of monopoly, and contribute thus to create a specific equipment and a different acoustic for radios in French sub-Saharan Africa. In doing so, the essay synthesizes three bodies of literatures: technical history and especially the building of norms, Sound Studies and finally the history of media in Africa. The article reveals the reasons which push engineers of the SORAFOM to design a specific material, it proposes to enlighten the process of elaboration of new norms and specific devices. It also presents the results of this effort which were also criticised by those who used it. This essay is based on the exploitation of original archives of French ministère de la Cooperation and rare testimonials of formers engineers of the SORAFOM.Lire moins >
Lire la suite >Which material for the French radio broadcasting stations in the French sub-Saharan African colonies? The transgression of the technical norms of the Radio Télévision Française (RTF) by the Société de Radiodiffusion de la France d’Outre-mer (SORAFOM), (1954-1969) Whereas France undertake to develop a real radio network in her sub-Saharan African colonies during the fifties with the Societé de Radiodiffusion de la France d’Outre-mer, the question of the equipment (transmitters, tape recorders, mixing desks…) in that very specific context arise. This article argues that Pierre Schaeffer and the other founders of the SORAFOM deliberately get around with the norms established by the Radio Télévision Française, which normally imposed her standards on all French territories within the context of monopoly, and contribute thus to create a specific equipment and a different acoustic for radios in French sub-Saharan Africa. In doing so, the essay synthesizes three bodies of literatures: technical history and especially the building of norms, Sound Studies and finally the history of media in Africa. The article reveals the reasons which push engineers of the SORAFOM to design a specific material, it proposes to enlighten the process of elaboration of new norms and specific devices. It also presents the results of this effort which were also criticised by those who used it. This essay is based on the exploitation of original archives of French ministère de la Cooperation and rare testimonials of formers engineers of the SORAFOM.Lire moins >
Langue :
Français
Comité de lecture :
Oui
Audience :
Internationale
Vulgarisation :
Non
Établissement(s) :
Université de Lille
CNRS
CNRS
Date de dépôt :
2024-01-10T13:20:40Z
2024-02-21T16:39:26Z
2024-02-21T16:39:26Z
Fichiers
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