Joint Estimation of Carrier Frequency ...
Type de document :
Communication dans un congrès avec actes
Titre :
Joint Estimation of Carrier Frequency Offset and Channel Complex Gains for OFDM Systems in Fast Time-varying Vehicular Environments
Auteur(s) :
Simon, Eric [Auteur]
Télécommunication, Interférences et Compatibilité Electromagnétique - IEMN [TELICE - IEMN]
Institut d’Électronique, de Microélectronique et de Nanotechnologie - UMR 8520 [IEMN]
Hijazi, Hussein [Auteur]
GIPSA - Communication Information and Complex Systems [GIPSA-CICS]
Institut d’Électronique, de Microélectronique et de Nanotechnologie - UMR 8520 [IEMN]
Ros, Laurent [Auteur]
GIPSA - Communication Information and Complex Systems [GIPSA-CICS]
Berbineau, Marion [Auteur]
Laboratoire Electronique, Ondes et Signaux pour les Transports [INRETS/LEOST]
Degauque, pierre [Auteur]
Télécommunication, Interférences et Compatibilité Electromagnétique - IEMN [TELICE - IEMN]
Institut d’Électronique, de Microélectronique et de Nanotechnologie - UMR 8520 [IEMN]

Télécommunication, Interférences et Compatibilité Electromagnétique - IEMN [TELICE - IEMN]
Institut d’Électronique, de Microélectronique et de Nanotechnologie - UMR 8520 [IEMN]
Hijazi, Hussein [Auteur]
GIPSA - Communication Information and Complex Systems [GIPSA-CICS]
Institut d’Électronique, de Microélectronique et de Nanotechnologie - UMR 8520 [IEMN]
Ros, Laurent [Auteur]
GIPSA - Communication Information and Complex Systems [GIPSA-CICS]
Berbineau, Marion [Auteur]
Laboratoire Electronique, Ondes et Signaux pour les Transports [INRETS/LEOST]
Degauque, pierre [Auteur]

Télécommunication, Interférences et Compatibilité Electromagnétique - IEMN [TELICE - IEMN]
Institut d’Électronique, de Microélectronique et de Nanotechnologie - UMR 8520 [IEMN]
Titre de la manifestation scientifique :
ICC 2010 - IEEE International Conference on Communications
Ville :
Cape Town
Pays :
Afrique du Sud
Date de début de la manifestation scientifique :
2010-05-23
Titre de l’ouvrage :
Proceedings of the IEEE International Conference on Communications (ICC 2010)
Éditeur :
_
Date de publication :
2010-05
Mot(s)-clé(s) en anglais :
Carrier frequency estimation
Delay estimation
Fast fading
Filtering algorithms
IIterative algorithms
Kalman filters
OFDM
Parameter estimation
Rayleigh channel
Recursive estimation
Time-varying channel
Delay estimation
Fast fading
Filtering algorithms
IIterative algorithms
Kalman filters
OFDM
Parameter estimation
Rayleigh channel
Recursive estimation
Time-varying channel
Discipline(s) HAL :
Sciences de l'ingénieur [physics]/Traitement du signal et de l'image [eess.SP]
Informatique [cs]/Traitement du signal et de l'image [eess.SP]
Informatique [cs]/Traitement du signal et de l'image [eess.SP]
Résumé en anglais : [en]
In this paper, the physical nature of the radiochannel is considered by using an L-path channel model to developing an algorithm for OFDM systems operating in fast time-varying vehicular environment. Assuming the Time of ...
Lire la suite >In this paper, the physical nature of the radiochannel is considered by using an L-path channel model to developing an algorithm for OFDM systems operating in fast time-varying vehicular environment. Assuming the Time of Arrival (TOA) is known, a novel iterative pilot-aided algorithm for joint estimation of multi-path Rayleigh channel complex gains and Carrier Frequency Offset (CFO) is introduced. Each complex gain time-variation, within one OFDM symbol, is approximated by a Basis Expansion Model (BEM) representation. An autoregressive (AR) model is built for the parameters to be estimated (the AR model for the BEM coefficients is based on the Jakes process). The algorithm performs recursive estimation using Extended Kalman Filtering. Hence, the channel matrix is easily computed, and the data symbol is estimated with free intersub- carrier-interference (ICI) when the channel matrix is QR-decomposed. It is shown that only one iteration is sufficient to achieve the performance of the ideal case where knowledge of channel response and CFO is available.Lire moins >
Lire la suite >In this paper, the physical nature of the radiochannel is considered by using an L-path channel model to developing an algorithm for OFDM systems operating in fast time-varying vehicular environment. Assuming the Time of Arrival (TOA) is known, a novel iterative pilot-aided algorithm for joint estimation of multi-path Rayleigh channel complex gains and Carrier Frequency Offset (CFO) is introduced. Each complex gain time-variation, within one OFDM symbol, is approximated by a Basis Expansion Model (BEM) representation. An autoregressive (AR) model is built for the parameters to be estimated (the AR model for the BEM coefficients is based on the Jakes process). The algorithm performs recursive estimation using Extended Kalman Filtering. Hence, the channel matrix is easily computed, and the data symbol is estimated with free intersub- carrier-interference (ICI) when the channel matrix is QR-decomposed. It is shown that only one iteration is sufficient to achieve the performance of the ideal case where knowledge of channel response and CFO is available.Lire moins >
Langue :
Anglais
Comité de lecture :
Oui
Audience :
Internationale
Vulgarisation :
Non
Source :
Fichiers
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