• English
    • français
  • Help
  •  | 
  • Contact
  •  | 
  • About
  •  | 
  • Login
  • HAL portal
  •  | 
  • Pages Pro
  • EN
  •  / 
  • FR
View Item 
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Centre Interuniversitaire de Recherche en Éducation de Lille (CIREL) - ULR 4354
  • View Item
  •   LillOA Home
  • Liste des unités
  • Centre Interuniversitaire de Recherche en Éducation de Lille (CIREL) - ULR 4354
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Communautés de pratiques en ligne : ...
  • BibTeX
  • CSV
  • Excel
  • RIS

Document type :
Article dans une revue scientifique
Title :
Communautés de pratiques en ligne : e-learning informel et autoformation non intentionnelle
Author(s) :
Las Vergnas, Olivier [Auteur] refId
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Trigone-CIREL
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Journal title :
Éducation permanente
Autoformation et société de l'accélération
Pages :
article 12
Publisher :
Arcueil : Éducation permanente
Publication date :
2018-05-25
ISSN :
0339-7513
Keyword(s) :
e-learning informel
communauté de pratiques
do it youself
situations apprenantes
English keyword(s) :
informal e-learning
informal learning
community of practice
do it yourself
learning situations
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
Sciences de l'Homme et Société
French abstract :
Les publications parlant de e-learning concernent surtout des outils conçus pour faire apprendre (e-teaching). L’auteur s’intéresse aux activités qui correspondraient plus à la qualification de e-learning informel ; il se ...
Show more >
Les publications parlant de e-learning concernent surtout des outils conçus pour faire apprendre (e-teaching). L’auteur s’intéresse aux activités qui correspondraient plus à la qualification de e-learning informel ; il se focalise sur des personnes qui s’autoforment en ligne, non pas intentionnellement mais en conséquence indirecte de leur volonté d’agir ou de résoudre des problèmes dans leurs loisirs ou dans leur vie quotidienne. Trois cas montrent que c’est ce régime que l’on observe avec les activités en ligne dites de «do it yourself »ou de «sciences participatives». Ces activités se révèlent très apprenantes ; elles induisent des opportunités de réflexivité en lien avec la constitution de e-communautés de pratiques.Show less >
English abstract : [en]
Publications about "e-learning" mainly concern tools designed for situations we should call "e-teaching". In this paper, the author is interested in activities that would correspond more to the qualification of informal ...
Show more >
Publications about "e-learning" mainly concern tools designed for situations we should call "e-teaching". In this paper, the author is interested in activities that would correspond more to the qualification of informal e-learning; he focuses on people who train themselves online, not intentionally but as an indirect consequence of their willingness to act or solve problems in their leisure time or in their daily life. Three cases show that it is this regime that is observed with so-called "do it yourself" or "participatory science" online activities. These activities are very relevent opportunities to learn ; they induce opportunities of reflexivity in connection with the constitution of e-communities of practices.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Collections :
  • Centre Interuniversitaire de Recherche en Éducation de Lille (CIREL) - ULR 4354
Source :
Harvested from HAL
Université de Lille

Mentions légales
Université de Lille © 2017