Communautés de pratiques en ligne : ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
Title :
Communautés de pratiques en ligne : e-learning informel et autoformation non intentionnelle
Author(s) :
Las Vergnas, Olivier [Auteur]
Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Trigone-CIREL
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes

Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille - ULR 4354 [CIREL]
Trigone-CIREL
CREF: Équipe Apprenance et Formation des Adultes
Journal title :
Éducation permanente
Autoformation et société de l'accélération
Autoformation et société de l'accélération
Pages :
article 12
Publisher :
Arcueil : Éducation permanente, Le Cnam
Publication date :
2018-05-25
ISSN :
0339-7513
Keyword(s) :
e-learning informel
communauté de pratiques
do it youself
situations apprenantes
communauté de pratiques
do it youself
situations apprenantes
English keyword(s) :
informal e-learning
informal learning
community of practice
do it yourself
learning situations
informal learning
community of practice
do it yourself
learning situations
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Education
French abstract :
Les publications parlant de e-learning concernent surtout des outils conçus pour faire apprendre (e-teaching). L’auteur s’intéresse aux activités qui correspondraient plus à la qualification de e-learning informel ; il se ...
Show more >Les publications parlant de e-learning concernent surtout des outils conçus pour faire apprendre (e-teaching). L’auteur s’intéresse aux activités qui correspondraient plus à la qualification de e-learning informel ; il se focalise sur des personnes qui s’autoforment en ligne, non pas intentionnellement mais en conséquence indirecte de leur volonté d’agir ou de résoudre des problèmes dans leurs loisirs ou dans leur vie quotidienne. Trois cas montrent que c’est ce régime que l’on observe avec les activités en ligne dites de «do it yourself »ou de «sciences participatives». Ces activités se révèlent très apprenantes ; elles induisent des opportunités de réflexivité en lien avec la constitution de e-communautés de pratiques.Show less >
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English abstract : [en]
Publications about "e-learning" mainly concern tools designed for situations we should call "e-teaching". In this paper, the author is interested in activities that would correspond more to the qualification of informal ...
Show more >Publications about "e-learning" mainly concern tools designed for situations we should call "e-teaching". In this paper, the author is interested in activities that would correspond more to the qualification of informal e-learning; he focuses on people who train themselves online, not intentionally but as an indirect consequence of their willingness to act or solve problems in their leisure time or in their daily life. Three cases show that it is this regime that is observed with so-called "do it yourself" or "participatory science" online activities. These activities are very relevent opportunities to learn ; they induce opportunities of reflexivity in connection with the constitution of e-communities of practices.Show less >
Show more >Publications about "e-learning" mainly concern tools designed for situations we should call "e-teaching". In this paper, the author is interested in activities that would correspond more to the qualification of informal e-learning; he focuses on people who train themselves online, not intentionally but as an indirect consequence of their willingness to act or solve problems in their leisure time or in their daily life. Three cases show that it is this regime that is observed with so-called "do it yourself" or "participatory science" online activities. These activities are very relevent opportunities to learn ; they induce opportunities of reflexivity in connection with the constitution of e-communities of practices.Show less >
Language :
Français
Popular science :
Non
Source :