L'implication quotidienne dans un centre ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
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Title :
L'implication quotidienne dans un centre d'appels : les nouvelles « initiatives éducatives »
Author(s) :
Calderon Gil, Jose [Auteur]
Genre, Travail, Mobilités - UMR7183 [GTM ]
116205|||Université Paris Nanterre [UPN]

Genre, Travail, Mobilités - UMR7183 [GTM ]
116205|||Université Paris Nanterre [UPN]
Journal title :
Travailler
Volume number :
n° 13
Pages :
75-94
Publisher :
Martin Media.
Publication date :
2005-03-01
Article status :
Publié
ISSN :
1620-5340
Keyword(s) :
travail téléphonique
coaching
relation clientèle
travail émotionnel
séduction
résistance
coaching
relation clientèle
travail émotionnel
séduction
résistance
English keyword(s) :
phoning work
coaching
relation with customers
emotional work
seduction
resistance
coaching
relation with customers
emotional work
seduction
resistance
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Sociologie
French abstract :
À partir d’une enquête réalisée avec les salariées d’une plate-forme téléphonique dans la distribution d’énergie, cet article montre comment le coaching devient un nouvel instrument de standardisation et de contrôle du ...
Show more >À partir d’une enquête réalisée avec les salariées d’une plate-forme téléphonique dans la distribution d’énergie, cet article montre comment le coaching devient un nouvel instrument de standardisation et de contrôle du travail émotionnel des conseillères-clientèle. Les techniques de séduction préconisées se greffent sur l’exigence de rationalisation du process de travail aboutissant à un « robot de séduction ». La résistance des travailleuses s’exprime principalement à travers l’usage éthique du contrôle des émotions, notamment par la personnalisation des relations avec certains clients.Show less >
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English abstract : [en]
Starting from a survey realized with workers in a call centre for energy delivery, this article shows how coaching becomes a new instrument for standardization and control on emotional work of the customer consultants. ...
Show more >Starting from a survey realized with workers in a call centre for energy delivery, this article shows how coaching becomes a new instrument for standardization and control on emotional work of the customer consultants. Recommended seduction techniques are added to rationalization requirements of work process, lead to a « seduction robot ». Resistance of feminine workers is mainly expressed through ethical use of emotions control, by customizing relations with several clients.Show less >
Show more >Starting from a survey realized with workers in a call centre for energy delivery, this article shows how coaching becomes a new instrument for standardization and control on emotional work of the customer consultants. Recommended seduction techniques are added to rationalization requirements of work process, lead to a « seduction robot ». Resistance of feminine workers is mainly expressed through ethical use of emotions control, by customizing relations with several clients.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
Univ. Littoral Côte d’Opale
CNRS
Univ. Littoral Côte d’Opale
Collections :
Submission date :
2023-11-28T10:22:16Z
2023-11-28T10:25:29Z
2023-12-07T08:29:50Z
2023-12-07T08:55:35Z
2023-12-12T09:35:28Z
2023-11-28T10:25:29Z
2023-12-07T08:29:50Z
2023-12-07T08:55:35Z
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