Les déficiences d’utilisation stratégique ...
Document type :
Article dans une revue scientifique
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Title :
Les déficiences d’utilisation stratégique chez l’enfant à la lumière de l’autorégulation : étape développementale ou caractéristique différentielle ?
Translated title :
Utilization deficiencies in children when considering the role of self-regulation: Do they constitute a developmental stage or a differential specific pattern?
Author(s) :
Clerc, Jérôme [Auteur]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Psychologie : Interactions, Temps, Emotions, Cognition (PSITEC) - ULR 4072 [PSITEC]
Journal title :
L'Année Psychologique
Abbreviated title :
Année psy
Volume number :
113
Pages :
p.287-318
Publication date :
2013
ISSN :
0003-5033
French abstract :
La production correcte d’une stratégie cognitive par un enfant n’est pas toujours suivie des effets bénéfiques attendus : il s’agit d’une « déficience d’utilisation ». Nous présentons une synthèse de deux décennies de ...
Show more >La production correcte d’une stratégie cognitive par un enfant n’est pas toujours suivie des effets bénéfiques attendus : il s’agit d’une « déficience d’utilisation ». Nous présentons une synthèse de deux décennies de recherches, en prenant appui sur les modèles d’acquisition stratégique de Miller (1990) et Siegler (1996) pour discuter du rôle de l’autorégulation dans la survenue de ces déficiences. Ces dernières ont en effet été observées à de nombreuses reprises chez des enfants autorégulés, alors que l’autorégulation devrait permettre à un enfant de remplacer une stratégie non bénéfique par une autre, plus bénéfique. Nous proposons de reconsidérer la nature des processus autorégulateurs impliqués, en intégrant les fonctions exécutives comme composant la part cognitive spécifique de l’autorégulation (Chevalier, 2010). Ainsi des dysfonctionnements exécutifs pourraient être impliqués dans les déficiences d’utilisation, en particulier visant la mémoire de travail. Ces déficiences ne seraient donc plus à considérer sous un angle développemental mais plutôt différentiel, en accord avec des résultats récents (Schneider, Kron-Sperl, & Hünnerkopf, 2009).Show less >
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English abstract : [en]
A utilization deficiency occurs when the production of an appropriate cognitive strategy does not bring about the expected benefits. How is this to be explained in children? We propose a synthesis of two decades of research. ...
Show more >A utilization deficiency occurs when the production of an appropriate cognitive strategy does not bring about the expected benefits. How is this to be explained in children? We propose a synthesis of two decades of research. Miller’s (1990) and Siegler’s (1996) models of strategy acquisition serve as a theoretical framework, in order to discuss the status of self-regulation in utilization deficiencies. Indeed, self-regulation should allow children to replace inefficient strategies with efficient ones. And yet, surprisingly, utilization deficiencies have frequently been observed in self-regulated children. We propose to reconsider the nature of the self-regulation processes implicated in utilization deficiency, focusing on executive functions considered as the specifically cognitive dimension of self-regulation (Chevalier, 2010). Executive impairments may be implicated in utilization deficiencies, especially low working memory capacity: utilization deficiencies should no longer be investigated as a developmental but rather as a differential phenomenon, in accordance with recent results from Schneider, Kron-Sperl, & Hünnerkopf (2009).Show less >
Show more >A utilization deficiency occurs when the production of an appropriate cognitive strategy does not bring about the expected benefits. How is this to be explained in children? We propose a synthesis of two decades of research. Miller’s (1990) and Siegler’s (1996) models of strategy acquisition serve as a theoretical framework, in order to discuss the status of self-regulation in utilization deficiencies. Indeed, self-regulation should allow children to replace inefficient strategies with efficient ones. And yet, surprisingly, utilization deficiencies have frequently been observed in self-regulated children. We propose to reconsider the nature of the self-regulation processes implicated in utilization deficiency, focusing on executive functions considered as the specifically cognitive dimension of self-regulation (Chevalier, 2010). Executive impairments may be implicated in utilization deficiencies, especially low working memory capacity: utilization deficiencies should no longer be investigated as a developmental but rather as a differential phenomenon, in accordance with recent results from Schneider, Kron-Sperl, & Hünnerkopf (2009).Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Submission date :
2020-09-14T10:32:23Z
2023-05-04T12:14:51Z
2023-05-04T12:14:51Z