Dynamiques et politiques régionales autour ...
Document type :
Compte-rendu et recension critique d'ouvrage
DOI :
Title :
Dynamiques et politiques régionales autour du tunnel sous la Manche et du T.G.V. Nord
Author(s) :
Journal title :
annales de géographie
Pages :
5 - 33
Publisher :
Armand Colin
Publication date :
1997
ISSN :
0003-4010
Keyword(s) :
Autoroute
territoire
littoral Nord-Pas-de-Calais
métropole lilloise
politique locale
T.G.V.
Tunnel sous la Manche
territoire
littoral Nord-Pas-de-Calais
métropole lilloise
politique locale
T.G.V.
Tunnel sous la Manche
English keyword(s) :
Channel tunnel
highway
territory
Lille metropolis
Nord-Pasde-Calai
s coastal area
T.G.V
highway
territory
Lille metropolis
Nord-Pasde-Calai
s coastal area
T.G.V
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Géographie
French abstract :
Cet article porte sur l'étude du couple territoire/transport, appliquée aux cas de la métropole lilloise et du littoral Nord-Pas-de-Calais. A travers des approches existentielle, morphologique et organisationnelle du ...
Show more >Cet article porte sur l'étude du couple territoire/transport, appliquée aux cas de la métropole lilloise et du littoral Nord-Pas-de-Calais. A travers des approches existentielle, morphologique et organisationnelle du territoire, il montre que le T.G.V. vient appuyer le renforcement d'un territoire métropolitain lillois, tant d'un point de vue spatial que politico-institutionnel. En revanche, le système d'infrastructures (tunnel, T.G.V., autoroute) sur le littoral occupe une position plus ambiguë face aux enjeux d'identité territoriale.Show less >
Show more >Cet article porte sur l'étude du couple territoire/transport, appliquée aux cas de la métropole lilloise et du littoral Nord-Pas-de-Calais. A travers des approches existentielle, morphologique et organisationnelle du territoire, il montre que le T.G.V. vient appuyer le renforcement d'un territoire métropolitain lillois, tant d'un point de vue spatial que politico-institutionnel. En revanche, le système d'infrastructures (tunnel, T.G.V., autoroute) sur le littoral occupe une position plus ambiguë face aux enjeux d'identité territoriale.Show less >
English abstract : [en]
This paper considers the relationship between transport and territory. It compares two geographic areas of Nord-Pas-de-Calais region: Lille metropolis and the coastal zone. Three complementary approaches are developed, ...
Show more >This paper considers the relationship between transport and territory. It compares two geographic areas of Nord-Pas-de-Calais region: Lille metropolis and the coastal zone. Three complementary approaches are developed, regarding existential, morphological and organizational analysis of the territories. From the spatial and political-institutionnal point of views, this paper shows that the choice of location T. G. V. in the city contributes to the affirmation of the Lille metropolitain identity. On the coast, the situation is more complex and the configuration of the infrastructure system (highway, channel tunnel, T.G.V.) points out the ambiguity of the territorial affirmationShow less >
Show more >This paper considers the relationship between transport and territory. It compares two geographic areas of Nord-Pas-de-Calais region: Lille metropolis and the coastal zone. Three complementary approaches are developed, regarding existential, morphological and organizational analysis of the territories. From the spatial and political-institutionnal point of views, this paper shows that the choice of location T. G. V. in the city contributes to the affirmation of the Lille metropolitain identity. On the coast, the situation is more complex and the configuration of the infrastructure system (highway, channel tunnel, T.G.V.) points out the ambiguity of the territorial affirmationShow less >
Language :
Anglais
Popular science :
Non
Source :
Files
- https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03635915/document
- Open access
- Access the document
- https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03635915/document
- Open access
- Access the document
- https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03635915/document
- Open access
- Access the document
- document
- Open access
- Access the document
- Article%20-%20Annales%20de%20g%C3%A9o.%20n%C2%B0593-594%2C%201997.pdf
- Open access
- Access the document