Pour une histoire renouvelée des élèves ...
Document type :
Ouvrage (y compris édition critique et traduction): Numéro spécial de revue
Permalink :
Title :
Pour une histoire renouvelée des élèves (XVIe –XXe siècles). Vol. 1 : Approches historiographiques
Author(s) :
Condette, Jean-François [Auteur]
Centre de Recherche et d'Etudes - Histoire et Sociétés [CREHS]
Castagnet, Véronique [Auteur]
France, Amériques, Espagne,Sociétés, Pouvoirs, Acteurs [FRAMESPA]
Centre de Recherche et d'Etudes - Histoire et Sociétés [CREHS]
Castagnet, Véronique [Auteur]
France, Amériques, Espagne,Sociétés, Pouvoirs, Acteurs [FRAMESPA]
Journal title :
Histoire de l’éducation
Publisher :
Histoire de l'éducation (ENS Lyon - Institut français de l'éducation)
Publication place :
Lyon
Publication date :
2018
Number of pages :
204p.
ISBN :
979-10-362-0144-8
French abstract :
L’histoire des élèves, tout en existant, a longtemps été le parent pauvre des travaux en histoire de l’éducation alors que les autres acteurs éducatifs étaient bien davantage travaillés (enseignants, étudiants, administrateurs ...
Show more >L’histoire des élèves, tout en existant, a longtemps été le parent pauvre des travaux en histoire de l’éducation alors que les autres acteurs éducatifs étaient bien davantage travaillés (enseignants, étudiants, administrateurs etc.), tout comme le cadre législatif (les grandes lois, les réformes), les savoirs scolaires et les idées et méthodes pédagogiques. L’élève a longtemps été perçu au travers du seul prisme des représentations que délivrent les textes prescrits (définition d’un élève modèle), les témoignages littéraires et les récits de vie souvent écrits a posteriori ou les documents iconographiques. Il a ensuite été pris en considération mais comme unité de compte dans une volonté forte de disposer de statistiques sur la scolarisation et ses différentes formes selon les filières existantes. À partir du début des années 1990 cependant, les historiens, comme les sociologues, se saisissent davantage de cet acteur central des réalités scolaires qu’est l’élève pour étudier ses caractéristiques, sa vie quotidienne mais aussi ses perceptions et ses engagements dans la vie de l’établissement et dans la vie de cité. Ce numéro propose cinq approches historiographiques qui permettent de mettre en perspective l’évolution de la recherche sur l’histoire des élèves en France (époque moderne puis contemporaine), en Italie, dans trois pays de langue germanique et aux États-Unis.Show less >
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English abstract : [en]
The history of primary and secondary school students, while existing, has long been forgotten in the writings dedicated to the history of education whereas the other educational actors were much more studied (teachers, ...
Show more >The history of primary and secondary school students, while existing, has long been forgotten in the writings dedicated to the history of education whereas the other educational actors were much more studied (teachers, students, administrators etc.), just like the legislative framework (the major laws, the reforms), school knowledge and the educational ideas and methods. For a long time, the pupil was examined through the single prism of the representations delivered by the prescribed texts (the definition of an ideal pupil), the literary testimonies and the life stories often written a posteriori or the iconographic documents. Then he was only considered as a unit of account with the strong will to get statistics on schooling and its various forms according to the existing curricula. From the beginning of the 1990s, however, the historians, just as the sociologists, were more concerned with that major actor of the school realities – the student – to analyze his characteristics, his daily life but also his perceptions and commitments to school and social lives. The present issue offers five historiographical approaches that make it possible to put into perspective the evolution of research on student history in France (Modern and Contemporary Age), in Italy, in three German-speaking countries and in the United States of America.Show less >
Show more >The history of primary and secondary school students, while existing, has long been forgotten in the writings dedicated to the history of education whereas the other educational actors were much more studied (teachers, students, administrators etc.), just like the legislative framework (the major laws, the reforms), school knowledge and the educational ideas and methods. For a long time, the pupil was examined through the single prism of the representations delivered by the prescribed texts (the definition of an ideal pupil), the literary testimonies and the life stories often written a posteriori or the iconographic documents. Then he was only considered as a unit of account with the strong will to get statistics on schooling and its various forms according to the existing curricula. From the beginning of the 1990s, however, the historians, just as the sociologists, were more concerned with that major actor of the school realities – the student – to analyze his characteristics, his daily life but also his perceptions and commitments to school and social lives. The present issue offers five historiographical approaches that make it possible to put into perspective the evolution of research on student history in France (Modern and Contemporary Age), in Italy, in three German-speaking countries and in the United States of America.Show less >
Language :
Français
Audience :
Non spécifiée
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
CNRS
CNRS
Collections :
Submission date :
2023-11-15T06:44:00Z
2024-03-01T09:07:22Z
2024-03-01T09:07:22Z