Le Mythe de « Zeuxis et Barnett Newman »
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
DOI :
Permalink :
Title :
Le Mythe de « Zeuxis et Barnett Newman »
Author(s) :
Journal title :
Déméter - Théories & pratiques artistiques contemporaines
Volume number :
1
Publisher :
Universite de Lille
Publication date :
2018-09-15
ISSN :
1638-556X
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
La réflexion prend ici appui sur deux textes : le récit antique de Zeuxis et Parrhasios, mythe lié à la question de la mimesis ; et le récit moderne du Cedar Bar, dialogue autour des peintures de l’artiste abstrait Barnett ...
Show more >La réflexion prend ici appui sur deux textes : le récit antique de Zeuxis et Parrhasios, mythe lié à la question de la mimesis ; et le récit moderne du Cedar Bar, dialogue autour des peintures de l’artiste abstrait Barnett Newman. Seul le récit grec est un mythe avéré sur le plan de sa genèse, pourtant l’étude montrera que l’anecdote américaine peut également supporter une analyse par mythèmes selon la méthode initiée par Claude Lévi-Strauss dans l'Anthropologie structurale. Évidemment, dans la réflexion sur la peinture moderne et plus largement sur la peinture abstraite, la question de la mimesis peut sembler inappropriée. Il s’agira pourtant ici de remplacer cette appréciation diachronique par une approche synchronique. En effet, considéré sur le plan de sa structure et au regard du récit moderne du Cedar Bar, le mythe antique de Zeuxis et Parrhasios apparaîtra alors, non pas tant dépassé, que précisément rejoué.Show less >
Show more >La réflexion prend ici appui sur deux textes : le récit antique de Zeuxis et Parrhasios, mythe lié à la question de la mimesis ; et le récit moderne du Cedar Bar, dialogue autour des peintures de l’artiste abstrait Barnett Newman. Seul le récit grec est un mythe avéré sur le plan de sa genèse, pourtant l’étude montrera que l’anecdote américaine peut également supporter une analyse par mythèmes selon la méthode initiée par Claude Lévi-Strauss dans l'Anthropologie structurale. Évidemment, dans la réflexion sur la peinture moderne et plus largement sur la peinture abstraite, la question de la mimesis peut sembler inappropriée. Il s’agira pourtant ici de remplacer cette appréciation diachronique par une approche synchronique. En effet, considéré sur le plan de sa structure et au regard du récit moderne du Cedar Bar, le mythe antique de Zeuxis et Parrhasios apparaîtra alors, non pas tant dépassé, que précisément rejoué.Show less >
English abstract : [en]
The reflection of this work takes here support on two texts : the ancient narrative of Zeuxis
and Parrhasios, a myth connected to the question of the mimesis ; and the modern story of
the Cedar Bar, a discussion around ...
Show more >The reflection of this work takes here support on two texts : the ancient narrative of Zeuxis and Parrhasios, a myth connected to the question of the mimesis ; and the modern story of the Cedar Bar, a discussion around the Barnett Newman’s abstract arts. Only the greek narrative is a myth from the point of view of its genesis. However, this study will show that the american anecdote can also be analysed by mytheme according to the method introduced by Claude Lévi-Strauss in the Structural Anthropology. Obviously, in the reflection on the modern painting and more widely on the abstract art, the question of the mimesis seems inappropriate. It will be a question here of replacing this diachronic appreciation by what allows to reveal the synchronic approach. Considered on a structural plan and with regard to the modern story of the Cedar Bar, the ancient narrative of Zeuxis and Parrhasios will not seem outdated but more replayed.Show less >
Show more >The reflection of this work takes here support on two texts : the ancient narrative of Zeuxis and Parrhasios, a myth connected to the question of the mimesis ; and the modern story of the Cedar Bar, a discussion around the Barnett Newman’s abstract arts. Only the greek narrative is a myth from the point of view of its genesis. However, this study will show that the american anecdote can also be analysed by mytheme according to the method introduced by Claude Lévi-Strauss in the Structural Anthropology. Obviously, in the reflection on the modern painting and more widely on the abstract art, the question of the mimesis seems inappropriate. It will be a question here of replacing this diachronic appreciation by what allows to reveal the synchronic approach. Considered on a structural plan and with regard to the modern story of the Cedar Bar, the ancient narrative of Zeuxis and Parrhasios will not seem outdated but more replayed.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Collections :
Submission date :
2023-12-18T13:09:20Z
2023-12-22T10:05:37Z
2023-12-22T10:05:37Z
Files
- demeter_01_09_gomerieux.pdf
- Version éditeur
- Open access
- Raphaël Gomérieux, « Le Mythe de « Zeuxis et Barnett Newman » », Déméter [En ligne], 1 | Été | 2018, mis en ligne le 15 septembre 2018.
- Access the document
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial 3.0 United States