Impact of a simulation-based training on ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
PMID :
Permalink :
Title :
Impact of a simulation-based training on the experience of the beginning of residency.
Author(s) :
Mercuzot, C. [Auteur]
CHU Montpellier = Montpellier University Hospital
Debien, B. [Auteur]
Centre Hospitalier Régional Universitaire [Montpellier] [CHRU Montpellier]
Riviere, É. [Auteur]
Biologie des maladies cardiovasculaires = Biology of Cardiovascular Diseases
Centre Hospitalier Universitaire de Bordeaux [CHU Bordeaux]
Martis, N. [Auteur]
Centre Hospitalier Universitaire de Nice [CHU Nice]
Université Côte d'Azur [UniCA]
Institut de pharmacologie moléculaire et cellulaire [IPMC]
Sanges, Sébastien [Auteur]
Centre Hospitalier Régional Universitaire [CHU Lille] [CHRU Lille]
Institute for Translational Research in Inflammation - U 1286 [INFINITE]
Galland, J. [Auteur]
Hôpital Lariboisière-Fernand-Widal [APHP]
Kouchit, Y. [Auteur]
Fesler, P. [Auteur]
Physiologie & médecine expérimentale du Cœur et des Muscles [U 1046] [PhyMedExp]
Hôpital Lapeyronie [CHU Montpellier]
Roubille, C. [Auteur]
Physiologie & médecine expérimentale du Cœur et des Muscles [U 1046] [PhyMedExp]
Centre Hospitalier Régional Universitaire [Montpellier] [CHRU Montpellier]
CHU Montpellier = Montpellier University Hospital
Debien, B. [Auteur]
Centre Hospitalier Régional Universitaire [Montpellier] [CHRU Montpellier]
Riviere, É. [Auteur]
Biologie des maladies cardiovasculaires = Biology of Cardiovascular Diseases
Centre Hospitalier Universitaire de Bordeaux [CHU Bordeaux]
Martis, N. [Auteur]
Centre Hospitalier Universitaire de Nice [CHU Nice]
Université Côte d'Azur [UniCA]
Institut de pharmacologie moléculaire et cellulaire [IPMC]
Sanges, Sébastien [Auteur]
Centre Hospitalier Régional Universitaire [CHU Lille] [CHRU Lille]
Institute for Translational Research in Inflammation - U 1286 [INFINITE]
Galland, J. [Auteur]
Hôpital Lariboisière-Fernand-Widal [APHP]
Kouchit, Y. [Auteur]
Fesler, P. [Auteur]
Physiologie & médecine expérimentale du Cœur et des Muscles [U 1046] [PhyMedExp]
Hôpital Lapeyronie [CHU Montpellier]
Roubille, C. [Auteur]
Physiologie & médecine expérimentale du Cœur et des Muscles [U 1046] [PhyMedExp]
Centre Hospitalier Régional Universitaire [Montpellier] [CHRU Montpellier]
Journal title :
La Revue de Médecine Interne
Abbreviated title :
Rev Med Interne
Publication date :
2021-07-30
ISSN :
1768-3122
English keyword(s) :
Simulation training
Internship and residency
Internal Medicine
Stress
Anxiety
Internship and residency
Internal Medicine
Stress
Anxiety
HAL domain(s) :
Sciences du Vivant [q-bio]
French abstract :
Introduction
Nous avons cherché à évaluer le bénéfice d’une séance de simulation immersive sur le vécu d’internat en médecine interne.
Méthodes
Le groupe interventionnel était composé d’internes, nouvellement recrutés ...
Show more >Introduction Nous avons cherché à évaluer le bénéfice d’une séance de simulation immersive sur le vécu d’internat en médecine interne. Méthodes Le groupe interventionnel était composé d’internes, nouvellement recrutés en 2019, qui ont participé à l’atelier présentant quatre scénarios d’urgence fréquemment rencontrés lors des gardes de nuit ; le groupe témoin était composé de résidents ayant commencé leur internat en 2018, sans avoir participé à l’atelier de simulation. Le niveau de stress et de confiance en soi a été autoévalué dans le groupe simulation avant et après la session. Lors du second semestre d’internat, le stress, l’autoefficacité et l’anxiété ont été évalués dans les deux groupes à l’aide de la Perceived Stress Scale (PSS), de la General Self-Efficacy Scale (GSES) et de l’échelle Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7). Résultats Au second semestre, la PSS, la GSES et le GAD-7 étaient respectivement de 20,71 ± 8,15 et 22,44 ± 5,68 (p = 0,40) ; 26,88 ± 6,30 et 27,11 ± 3,95 (p = 0,87) ; 6,94 ± 5,25 et 8,89 ± 4,78 (p = 0,22) pour les groupes simulation (n = 17, 89,5 % de participation) et contrôle (n = 9, 75 %). Dans le groupe simulation, le niveau de confiance en soi s’était significativement amélioré, passant de 1,82 ± 0,95 avant la session à 2,29 ± 1,16 après la session (p = 0,05). De manière intéressante, l’amélioration de la confiance en soi était significativement corrélée avec le GAD-7 (p = 0,014) et le PSS (p = 0,05), et avait tendance à être corrélée avec le GSES (p = 0,09). Conclusion La simulation permet une amélioration de la confiance en soi, corrélée avec le stress et l’anxiété à distance, en faveur d’un bénéfice prolongé de la simulation.Show less >
Show more >Introduction Nous avons cherché à évaluer le bénéfice d’une séance de simulation immersive sur le vécu d’internat en médecine interne. Méthodes Le groupe interventionnel était composé d’internes, nouvellement recrutés en 2019, qui ont participé à l’atelier présentant quatre scénarios d’urgence fréquemment rencontrés lors des gardes de nuit ; le groupe témoin était composé de résidents ayant commencé leur internat en 2018, sans avoir participé à l’atelier de simulation. Le niveau de stress et de confiance en soi a été autoévalué dans le groupe simulation avant et après la session. Lors du second semestre d’internat, le stress, l’autoefficacité et l’anxiété ont été évalués dans les deux groupes à l’aide de la Perceived Stress Scale (PSS), de la General Self-Efficacy Scale (GSES) et de l’échelle Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7). Résultats Au second semestre, la PSS, la GSES et le GAD-7 étaient respectivement de 20,71 ± 8,15 et 22,44 ± 5,68 (p = 0,40) ; 26,88 ± 6,30 et 27,11 ± 3,95 (p = 0,87) ; 6,94 ± 5,25 et 8,89 ± 4,78 (p = 0,22) pour les groupes simulation (n = 17, 89,5 % de participation) et contrôle (n = 9, 75 %). Dans le groupe simulation, le niveau de confiance en soi s’était significativement amélioré, passant de 1,82 ± 0,95 avant la session à 2,29 ± 1,16 après la session (p = 0,05). De manière intéressante, l’amélioration de la confiance en soi était significativement corrélée avec le GAD-7 (p = 0,014) et le PSS (p = 0,05), et avait tendance à être corrélée avec le GSES (p = 0,09). Conclusion La simulation permet une amélioration de la confiance en soi, corrélée avec le stress et l’anxiété à distance, en faveur d’un bénéfice prolongé de la simulation.Show less >
English abstract : [en]
Introduction
We aimed to evaluate the impact of an immersive simulation session on the experience of the beginning of residency.
Methods
The interventional group consisted of newly recruited residents in 2019, who ...
Show more >Introduction We aimed to evaluate the impact of an immersive simulation session on the experience of the beginning of residency. Methods The interventional group consisted of newly recruited residents in 2019, who participated in the workshop presenting four emergency scenarios frequently encountered during night shifts; the control group comprised residents who had begun their internship in 2018, without having participated in the simulation workshop. The level of psychological stress and self-confidence were self-estimated in the simulation group before and immediately after the workshop. During the second semester of residency, stress, self-efficacy and anxiety were evaluated in both groups with the Perceived Stress Scale (PSS), General Self-efficacy Scale (GSES), and Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) scale. Results In the second semester 2020, the PSS, GSES and GAD-7 were 20.71 ± 8.15 and 22.44 ± 5.68 (P = 0.40); 26.88 ± 6.30 and 27.11 ± 3.95 (P = 0.87); 6.94 ± 5.25 and 8.89 ± 4.78 (P = 0.22) for the simulation (n = 17, 89.5% of participation) and control (n = 9, 75%) groups, respectively. In the simulation group, the level of self-confidence had significantly improved from 1.82 ± 0.95 before the session to 2.29 ± 1.16 after the session (P = 0.05). Interestingly, this improvement in self-confidence was significantly correlated with GAD-7 (P = 0.014) and PSS (P = 0.05), and tended to be correlated with GSES (P = 0.09). Conclusion Our study showed a significant improvement in self-confidence between before and after the simulation session. Residents who experienced an improvement in self-confidence saw their stress and anxiety levels decrease during the second semester reevaluation, in favor of a prolonged benefit from the session.Show less >
Show more >Introduction We aimed to evaluate the impact of an immersive simulation session on the experience of the beginning of residency. Methods The interventional group consisted of newly recruited residents in 2019, who participated in the workshop presenting four emergency scenarios frequently encountered during night shifts; the control group comprised residents who had begun their internship in 2018, without having participated in the simulation workshop. The level of psychological stress and self-confidence were self-estimated in the simulation group before and immediately after the workshop. During the second semester of residency, stress, self-efficacy and anxiety were evaluated in both groups with the Perceived Stress Scale (PSS), General Self-efficacy Scale (GSES), and Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) scale. Results In the second semester 2020, the PSS, GSES and GAD-7 were 20.71 ± 8.15 and 22.44 ± 5.68 (P = 0.40); 26.88 ± 6.30 and 27.11 ± 3.95 (P = 0.87); 6.94 ± 5.25 and 8.89 ± 4.78 (P = 0.22) for the simulation (n = 17, 89.5% of participation) and control (n = 9, 75%) groups, respectively. In the simulation group, the level of self-confidence had significantly improved from 1.82 ± 0.95 before the session to 2.29 ± 1.16 after the session (P = 0.05). Interestingly, this improvement in self-confidence was significantly correlated with GAD-7 (P = 0.014) and PSS (P = 0.05), and tended to be correlated with GSES (P = 0.09). Conclusion Our study showed a significant improvement in self-confidence between before and after the simulation session. Residents who experienced an improvement in self-confidence saw their stress and anxiety levels decrease during the second semester reevaluation, in favor of a prolonged benefit from the session.Show less >
Language :
Anglais
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Inserm
CHU Lille
Inserm
CHU Lille
Submission date :
2024-01-12T06:21:16Z
2024-02-28T12:37:10Z
2024-02-28T12:37:10Z
Files
- document
- Open access
- Access the document