Un rythme irrésistible : attraction et ...
Document type :
Article dans une revue scientifique: Article original
DOI :
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Title :
Un rythme irrésistible : attraction et mimétisme corporel aux sources du dispositif cinématographique
Author(s) :
Journal title :
1895 revue d’histoire du cinéma
Volume number :
90
Pages :
p. 10-39
Publication date :
2020
HAL domain(s) :
Sciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
French abstract :
Cet essai revient sur un motif bien connu du premier cinéma comique, où un mouvement d’ordre « contagieux », associé à de nouvelles formes de danse, se transmet mimétiquement d’un personnage à un autre. Déjà envisagé sous ...
Show more >Cet essai revient sur un motif bien connu du premier cinéma comique, où un mouvement d’ordre « contagieux », associé à de nouvelles formes de danse, se transmet mimétiquement d’un personnage à un autre. Déjà envisagé sous l’angle des pathologies, ce phénomène d’« imitation inconsciente » renvoie aussi au dispositif spectaculaire lui-même, ainsi qu’à des mécanismes perceptifs propres à l’activité des spectateurs, ce que révèle la prise en compte des conceptions du rythme corporel autour de 1900. Cette approche met en avant des problématiques moins liées aux traumatismes qu’à des enjeux de pouvoir, contribuant de ce fait à une réflexion sur les usages historiques et les conceptions théoriques de l’attraction.Show less >
Show more >Cet essai revient sur un motif bien connu du premier cinéma comique, où un mouvement d’ordre « contagieux », associé à de nouvelles formes de danse, se transmet mimétiquement d’un personnage à un autre. Déjà envisagé sous l’angle des pathologies, ce phénomène d’« imitation inconsciente » renvoie aussi au dispositif spectaculaire lui-même, ainsi qu’à des mécanismes perceptifs propres à l’activité des spectateurs, ce que révèle la prise en compte des conceptions du rythme corporel autour de 1900. Cette approche met en avant des problématiques moins liées aux traumatismes qu’à des enjeux de pouvoir, contribuant de ce fait à une réflexion sur les usages historiques et les conceptions théoriques de l’attraction.Show less >
English abstract : [en]
This essay tackles a well-known motif in many early film comedies, in which a “contagious” movement, associated with a new dance craze, is transmitted mimetically from person to person. While this has already been addressed ...
Show more >This essay tackles a well-known motif in many early film comedies, in which a “contagious” movement, associated with a new dance craze, is transmitted mimetically from person to person. While this has already been addressed from the perspective of pathology, this “unconscious imitation” phenomenon can also be related to the “dispositif” of cinema itself, as well as to the perceptual mechanisms of the spectator’s experience, as is revealed by studying theories of bodily rhythm around 1900. This approach highlights issues that are less related to trauma than to questions of power, thus contributing to a reflection on the historical uses and the theoretical concepts of the notion of attraction.Show less >
Show more >This essay tackles a well-known motif in many early film comedies, in which a “contagious” movement, associated with a new dance craze, is transmitted mimetically from person to person. While this has already been addressed from the perspective of pathology, this “unconscious imitation” phenomenon can also be related to the “dispositif” of cinema itself, as well as to the perceptual mechanisms of the spectator’s experience, as is revealed by studying theories of bodily rhythm around 1900. This approach highlights issues that are less related to trauma than to questions of power, thus contributing to a reflection on the historical uses and the theoretical concepts of the notion of attraction.Show less >
Language :
Français
Peer reviewed article :
Oui
Audience :
Internationale
Popular science :
Non
Administrative institution(s) :
Université de Lille
Collections :
Submission date :
2024-01-04T16:02:22Z
2024-01-30T15:59:16Z
2024-02-14T14:46:27Z
2024-01-30T15:59:16Z
2024-02-14T14:46:27Z
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