Qualité de vie au travail : Quels effets ...
Type de document :
Thèse
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Titre :
Qualité de vie au travail : Quels effets de facteurs organisationnels, psychosociaux et individuels sur le bien-être et le succès de carrière ?
Titre en anglais :
Quality of life at work: What effect do organizational, psychosocial and individual factors have on well-being and career success?
Auteur(s) :
Directeur(s) de thèse :
Desrumaux, Pascale
Bernaud, Jean-Luc
Bernaud, Jean-Luc
Date de soutenance :
2018-11-09
Organisme de délivrance :
Université de Lille Nord de France
Discipline :
Psychologie
Mot(s)-clé(s) :
Bien-être psychologique au travail
Succès de carrière
Satisfaction des besoins psychologiques
LMX
Auto-efficacité
Soutien organisationnel perçu
Gestion de carrière organisationnelle perçue
Succès de carrière
Satisfaction des besoins psychologiques
LMX
Auto-efficacité
Soutien organisationnel perçu
Gestion de carrière organisationnelle perçue
Mot(s)-clé(s) en anglais :
Well-being
Success career
Need satisfaction
Leader Member eXchange
Self-Efficacy
Perceived organizational support
Perceived organizational career management
Success career
Need satisfaction
Leader Member eXchange
Self-Efficacy
Perceived organizational support
Perceived organizational career management
Résumé :
En lien avec les théories du bien-être, du succès de carrière, de l’autodétermination et de l’échange social, la thèse s’attache à cerner les déterminants organisationnels, psychosociaux et individuels du bien-être ...
Lire la suite >En lien avec les théories du bien-être, du succès de carrière, de l’autodétermination et de l’échange social, la thèse s’attache à cerner les déterminants organisationnels, psychosociaux et individuels du bien-être psychologique dans une perspective eudémonique et des succès de carrière objectif et subjectif avec comme mécanisme explicatif central la satisfaction des besoins psychologiques auprès des conseiller-es. En parallèle, cette thèse vise à valider plusieurs échelles (e.g., échelle d’auto-efficacité en conseil de carrière ; échelles de succès de carrière objectif et subjectif, échelles de gestion des carrières organisationnelle perçue…). Une première étape (étude 1) à l’aide d’entretiens exploratoires (N = 15) a permis de cerner les concepts en lien avec bien-être et la réussite des conseillers. La deuxième étape, reposant sur un questionnaire, incluait les outils de mesure du bien-être psychologique au travail (BEPT), du succès de carrière, de la qualité des échanges leaders et membres (LMX), du soutien des collègues, du sentiment d’efficacité, de l’estime de soi et de la satisfaction des besoins psychologiques puis une échelle de mesure de la gestion organisationnelles de carrière. Les questionnaires ont été complétés par 1132 conseiller-es de l’accompagnement professionnel en France. La phase 1 (études 2 à 6) a permis de tester des modèles avec analyses de médiations (Hayes & Preacher, 2014) auprès de la population totale puis des conseiller-es en Cabinet de Conseil (N = 287), des conseiller-es Psychologue de l’Education Nationale (N = 297) et des conseiller-es de Pôle Emploi (N = 224). La phase 2 (études 7, 8, 9) a testé et validé trois modèles à l’aide de modélisations en équations structurelles (SEM) pour le bien-être psychologique au travail, les succès de carrière objectif et subjectif. Il en résulte que la satisfaction des besoins joue un rôle primordial dans l’émergence du bien-être psychologique au travail et des deux formes de succès de carrière facilitant les effets du soutien organisationnel et des échanges leader-membres ainsi que du sentiment d’auto-efficacité et de la satisfaction de carrière. Les implications scientifiques et pratiques sont discutées de manière générale et au regard de chaque type de population.Lire moins >
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Résumé en anglais : [en]
Based on theories of well-being, career success, self-determination, and social exchange, this thesis attempts to understand the organizational, psychosocial, and individual inducers of psychological well-being (PWB) and ...
Lire la suite >Based on theories of well-being, career success, self-determination, and social exchange, this thesis attempts to understand the organizational, psychosocial, and individual inducers of psychological well-being (PWB) and the objective and subjective forms of career success by taking into account need satisfaction as an explanatory mechanism. Another aim is to validate several scales (e.g., a career counseling self-efficiency scale, objective and subjective career scales, perceived organizational career scales, etc.). The first part (Study 1) using exploratory interviews (N = 15) allowed us to identify some concepts related to the well-being and success of counselors. The second part, based on questionnaires, included scales of well-being at work, career success, leader-member exchange quality (LMX), colleague support, self-efficacy, self-esteem, psychological needs, and perceived organizational career management. Questionnaires were filled out by 1132 counselors in France. Studies 2 to 6 tested some models using mediation analysis (Hayes & Preacher, 2014), first on the whole sample and then more specifically on counselors from counseling agencies (N = 287), counselor psychologists working for the French Board of Education (N = 297), and counselors from public unemployment agencies (N = 224). Studies 7, 8, and 9 tested and validated three structural equation models (SEM) of well-being at work, and objective and subjective career success. The results showed that need satisfaction played a major role in well-being at work and in both kinds of career success, thereby facilitating the effects of organizational support, leader-member exchange, self-efficacy, and career satisfaction. Scientific and practical implications are discussed in general and with regard to each type of participant group.Lire moins >
Lire la suite >Based on theories of well-being, career success, self-determination, and social exchange, this thesis attempts to understand the organizational, psychosocial, and individual inducers of psychological well-being (PWB) and the objective and subjective forms of career success by taking into account need satisfaction as an explanatory mechanism. Another aim is to validate several scales (e.g., a career counseling self-efficiency scale, objective and subjective career scales, perceived organizational career scales, etc.). The first part (Study 1) using exploratory interviews (N = 15) allowed us to identify some concepts related to the well-being and success of counselors. The second part, based on questionnaires, included scales of well-being at work, career success, leader-member exchange quality (LMX), colleague support, self-efficacy, self-esteem, psychological needs, and perceived organizational career management. Questionnaires were filled out by 1132 counselors in France. Studies 2 to 6 tested some models using mediation analysis (Hayes & Preacher, 2014), first on the whole sample and then more specifically on counselors from counseling agencies (N = 287), counselor psychologists working for the French Board of Education (N = 297), and counselors from public unemployment agencies (N = 224). Studies 7, 8, and 9 tested and validated three structural equation models (SEM) of well-being at work, and objective and subjective career success. The results showed that need satisfaction played a major role in well-being at work and in both kinds of career success, thereby facilitating the effects of organizational support, leader-member exchange, self-efficacy, and career satisfaction. Scientific and practical implications are discussed in general and with regard to each type of participant group.Lire moins >
Établissement(s) :
Université de Lille
Équipe(s) de recherche :
Justice & Travail
Date de dépôt :
2024-01-06T12:20:53Z